بازاریابی رسانههای اجتماعی یا SMM چیست؟
SMM که مخفف عبارت Social Media Marketing که به معنای بازاریابی رسانههای اجتماعی است، یکی ازخدمات دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود. در صورت بازاریابی مناسب در این شبکهها، میتوانید حجم زیادی از مخاطبان را جذب کرده و به کسبوکار خود رونق ببخشید. با توجه به فعالیت بخش زیادی از جامعه در پلتفرمهای اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توئیتر و … حضور و بازاریابی در رسانه های اجتماعی، تقریباً برای هر کسبوکاری مفید واقع خواهد شد؛ اما باید در نظر داشته باشید که SMM یک کانال فروش مستقیم نیست و تنها ابزاری است برای کمک به فروش بیشتر، در واقع فروش را مستقیماً انجام نمیدهد و نیاز به زمان دارد؛ بنابراین، پیش از استفاده از این روش باید اهداف و نیازهای خود را بررسی کرده و سپس تصمیم بگیرید.
آیا به بازاریابی رسانههای اجتماعی یا SMM نیاز است؟
هزینه مارکتینگ در رسانههای اجتماعی نسبت به سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ بالاتر است؛ درنتیجه در ابتدا باید بررسی کنید که آیا واقعاً به SMM نیاز دارید؟ با وجود حجم بالای مخاطبان در شبکههای اجتماعی مختلف، تمامی کسبوکارها از بازاریابی در رسانههای اجتماعی بهره نمیبرند، اما در کسبوکار خود موفق هستند. ابتدا باید انتظار خود از SMM را برای کسبوکارتان مشخص کنید و سپس از آن استفاده کنید. بهصورت کلی میتوان گفت که کسبوکارهای زیر به استراتژی SMM نیاز دارند:
محصولات مربوط به ورزش، سلامت و زیبایی
محصولات مربوط به کودکان
کالاهای لوکس
فروشگاههای بزرگ آنلاین
و کسانی که قصد سرمایهگذاری زیادی در تبلیغات دارند.
پیشنیازهای اجرای SMM
پس از پی بردن به این که قطعاً به روش SMM نیاز دارید، باید از توانایی اجرای این روش نیز اطمینان حاصل کنید. برای این موضوع، باید به سه عامل وبسایت، بودجه و آنالیتیکس توجه کنید. منظور از آنالیتیکس داشتن یک ابزار تحلیلی برای رصد نتایج کمپینها است و در ادامه منظور از دو مورد دیگر را توضیح دادهایم:
مدیااد، به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی کسبوکار خود را در معتبرترین وبسایتهای ایرانی اجرا کنید و برند خود را در مقابل چشم مخاطبان هدفتان قرار دهید.
بدیهی است که SMM از طریق هدایت کاربران به وبسایت، باعث بالارفتن ترافیک وبسایت میشود و این وبسایت باید آمادگی پاسخگویی به نیازهای مخاطبان را داشته باشد و در واقع ترافیک را به خریدار تبدیل کند. برای این منظور، راه ارتباطی در وبسایت قرار داشته باشد، مشتریان به راحتی خرید کنند، قیمتها را چک کنند، سفارش دهند یا تماس بگیرند. در صورتی که چنین امکاناتی در وبسایت شما وجود ندارد، باید پیش از هزینه کردن برای SMM، وبسایت خود را به گونهای که برای خدمترسانی به مشتریان مناسب باشد، دوباره طراحی کنید.
میزان بودجه موردنیاز برای حضور در شبکههای اجتماعی
پیش از اجرای SMM یا بازاریابی در رسانههای اجتماعی، باید میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که حضور و فعالیت در شبکههای اجتماعی و ترک ناگهانی آنها کاری غیرحرفهای است و باعث خراب شدن اعتبار شما خواهد شد. مخاطبان در چند ماه نخست، تنها با رسانههای شما درگیر میشوند و نمیتوان از همان ابتدا انتظار سود زیاد داشت. سؤالی که پیش میآید این است که چقدر هزینه کنید تا SMM بازدهی خوبی برای شما داشته باشد؟ پاسخ به این سؤال برای هر کسبوکاری متفاوت است، اما بهطورکلی پیشنهاد میشود که 25 درصد از کل هزینهای که برای تبلیغات و سئو در نظر گرفتهاید را برای SMM خرج کنید.
7 مرحله حضور و بازاریابی
در ادامه، مراحل انجام SMM را توضیح دادهایم. چهار مرحله نخست در جهت حضور در شبکههای اجتماعی و سه مرحله آخر برای اجرای بازاریابی در این شبکهها مطرح شده است. باید به این نکته توجه داشته باشید که تمامی این مراحل به یکدیگر وابسته هستند. با این وجود، ممکن است بعضی کسبوکارها در شبکههای اجتماعی حضور نداشته باشند، اما قصد تبلیغ در این شبکهها را داشته باشند.
به عنوان مثال، صاحب یک برند لباس ممکن است حساب کاربری اینستاگرام نداشته باشد، اما به دلیل حجم بالای کاربران این پلتفرم اجتماعی، قصد تبلیغ و نمایش کسبوکار خود در اینستاگرام را داشته باشد و از این طریق کاربران اینستاگرام را به بازدید از وبسایت خود هدایت کند و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهد. یا اینکه یک توسعهدهنده بازی، ممکن است به کانال تلگرامی برای کاربران خود نیاز نداشته باشد، اما برای تبلیغ بازی، جذب مخاطبان ایرانی بیشتر و به دست آوردن نصب بیشتر از طریق تبلیغ در تلگرام که دارای محبوبیت زیادی نزد ایرانیان است، استفاده کند. مراحل حضور و مارکتینگ در شبکههای اجتماعی را میتوان بهصورت خلاصه به شکل زیر بیان کرد:
1- عضویت در شبکههای اجتماعی
با توجه به اهداف کسبوکارتان، پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب و در آن عضو شده و یک حساب کاربری برای کسبوکارتان بازکنید. قبل از برنامهریزی و اجرای استراتژی، ابتدا به نکات زیر توجه کنید:
هدف از حضور در شبکههای اجتماعی چیست؟
برای عضویت در شبکههای اجتماعی، چه چیزهایی نیاز است؟
آیا شبکههای اجتماعی شما از لحاظ محتوا، عکس، طراحی، URL و … بهینه شده است؟
کدام شبکه در حال حاضر برای شما مفیدتر است؟
پروفایل شما در مقایسه با پروفایل رقبا چگونه است؟
2- مشخص کردن مشتری ایدهآل
مخاطبان هدف
در این مورد هرچه مشتری نهایی را دقیقتر توصیف کنید، بهتر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر مخاطبان هدف شما والدین ساکن تهران باشد، هدفمندی خوبی است، اما اگر بتوانید جزئیات بیشتری مانند سن و سطح درآمد را نیز بهعنوان معیارهای انتخاب خود قرار دهید، به کسبوکار شما کمک شایانی خواهد کرد. در صورت انتخاب مخاطبین هدف اشتباه، مارکتینگ با شکست مواجه خواهد شد. برای یک انتخاب صحیح و مناسب ابتدا معیارهای زیر را در مورد افراد بررسی کنید:
سن
محل سکونت
عنوان شغلی
درآمد
بیشترین شبکههای اجتماعی مورداستفاده
3- مشخص کردن موقعیت در شبکه اجتماعی
پس از ایجاد حساب کاربری در شبکههای اجتماعی، باید موقعیت حضور خود در این شبکهها را بهگونهای تثبیت کنید که نشاندهنده قصدتان از این حضور و منعکسکننده برند شما باشد. برای این کار، مشتریان ایده آل خود را نیز در نظر بگیرید. در صورت مشخص نکردن هدف حضور در شبکههای اجتماعی و انتشار پستهای عمومی بهصورت رندوم و بیهدف، این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد؛ زیرا مردم همیشه افراد متخصص در یک حوزه را دنبال میکنند نه افرادی که بهصورت عمومی فعالیت میکنند.
واژه نامه دیجیتال مارکتینگ (از A تا Z) را در کالج تپسل بخوانید.
4- ایجاد و تنظیم محتوای درگیر کننده
متأسفانه، بسیاری از کسبوکارها مستقیماً و بدون انجام مراحل قبل، اقدام به اجرای این مرحله میکنند. با در دست داشتن اطلاعاتی نظیر مشتریان ایدهآل و هدف از حضور برای این مشتریان، ایجاد محتوای مربوطه آسان به نظر میآید. در مقاله دیگر ما با عنوان ترفندهای بهینه سازی محتوا برای کمک به افزایش عملکرد سئو اطلاعات بسیار کاربردی را بدست آورید.
انواع محتوا در شبکه های اجتماعی
تصویر
ویدئو
پستهای وبلاگ
اخبار شرکت
اینفوگرافیک
کتابها یا eBook
مصاحبهها
محتوا اشکال مختلفی دارد، اما شما باید از محتوایی استفاده کنید که هم راستا با اهداف مشخص شده برای مشتریان ایدهآل و مهارتهای شما باشد. در نظر گرفتن محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط باید در اولویت قرار گیرد. به منظور مشخص شدن زمان، فرکانس و موضوعات پست کردن هر محتوا، پیشنهاد میشود که یک تقویم محتوا ایجاد کرده و طبق آن عمل کنید. همواره کیفیت محتوا را نسبت به کمیت آن در اولویت قرار دهید.
5- تعیین شاخصهای کلیدی موفقیت (KPI)
به منظور پی بردن به میزان موفقیت حضور خود، نیاز به تعریف و اندازهگیری فاکتورهایی است. علاوه بر میزان موفقیت استراتژی، باید تأثیرگذاری زمان و پول صرف شده برای این استراتژی را نیز اندازه گرفت. برخی از شاخصهایی که باید اندازهگیری شوند شامل موارد زیر است:
نرخ تبدیل
زمان صرف شده در صفحات وبسایت
(mention)، ذکر کردن نام برند
تعداد کل اشتراکگذاری
تعداد بازدید
6- سرمایهگذاری روی ابزار مدیریت شبکههای اجتماعی
اغلب بازاریابان به منظور افزایش سود خود، از ابزارهایی برای مدیریت شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. استفاده از این ابزارها باعث تسهیل استفاده از این شبکهها میشود. یکی از مزایای این ابزارها، امکان زمانبندی انتشار پستها است. برای عملکرد مناسب، ابزار مدیریت خود را با تقویم محتوایی که در مرحله قبل ایجاد کردهاید، هماهنگ کنید.
7- دنبال کردن، آنالیز، بهینهسازی
میتوان گفت که این مرحله، مهمترین نقش در موفقیت کسبوکارها در رسانههای اجتماعی را دارد. با این وجود، بسیاری از بازاریابان از آزمون و خطا استفاده میکنند که ممکن است همواره نتیجه دقیقی را از این کار به دست نیاورند؛ اما دنبال کردن (track) نتایج، تجزیهوتحلیل دادههای به دست آمده و ایجاد تغییرات برای بهینهسازی نتایج بهترین راهحل ممکن است.
در نظر داشته باشید، بازاریابی در رسانههای اجتماعی، کار ثابتی نیست و همواره در حال تغییر است و شما نیز باید خود را با این تغییرات همگام سازید؛ بنابراین، یک استراتژی ایجاد کرده و با گذر زمان و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کسبوکار و مخاطبین خود، به صورت مداوم آن را بهینه سازید تا بهترین نتیجه را به دست آورید.
روشهای اجرای بازاریابی در هر رسانه اجتماعی
برای اجرای SMM، ابتدا باید پلتفرم مورد نظر خود را بر اساس اهداف کسبوکارتان، اهداف بازاریابی در رسانه های اجتماعی، میزان بودجه و مشتریان هدف خود انتخاب کنید. در نتیجه، پیش از انتخاب پلتفرم مناسب، باید تحقیقاتی را انجام دهید. به عنوان مثال، باید بدانید که مخاطبان هدف شما اغلب در کدام یک از پلتفرمها فعالیت دارند. تعدادی از پلتفرمهای مورد استفاده کسبوکارهای ایرانی و روشهای استفاده از آنها برای تبلیغات را در زیر توضیح میدهیم:
یکی از پرکاربردترین و محبوبترین رسانههای مورداستفاده ایرانیان برای چت کردن و اشتراک انواع محتوا مانند متن، عکس، ویدئو، gif و … است. علاوه بر این کاربردها، از این پلتفرم میتوان برای بازاریابی، فروش محصول و کسب درآمد استفاده کرد. طبق آخرین اخبار منتشرشده، میزان درآمد کانالهای تلگرامی پرمخاطب تنها از طریق تبلیغات ماهانه 30 میلیون تومان است. روزانه بیش از 10 میلیارد پیام در تلگرام ردوبدل میشود. امکانات وسیعی که تلگرام در اختیار کاربران قرار میدهد، موجب محبوبیت این اپلیکیشن و افزایش روزبهروز کاربران ایرانی آن میشود. با توجه به آمار بالای 30 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام، بهترین فرصت برای صاحبان کسبوکار و بازاریابان ایرانی فراهمشده تا در سریعترین و سادهترین روش به مخاطب هدف خود دست یابند و به کسب درآمد بپردازند.
همه این آمار و ارقام، نشاندهنده اهمیت بالای تلگرام برای مارکتینگ است. به دلیل حضور اقشار و سنین مختلف کاربران در تلگرام، انجام تبلیغات در این پلتفرمبرای هر نوع کسبوکاری سودآور خواهد بود. برای یک مارکتینگ موفق در تلگرام، بازاریابی محتوایی بسیار مهم است. روشهایی که برای بازاریابی تلگرامی مورداستفاده قرار میگیرد شامل موارد زیر میشود:
ایجاد کانال تلگرامی
کانالهای تلگرامی محل بسیار مناسبی برای تبلیغ محصولات و خدمات شما است. کانالها از لحاظ تعداد عضو هیچگونه محدودیتی ندارند. امکان قرار دادن چندین ادمین برای یک کانال وجود دارد که باعث افزایش سرعت میشود. همچنین، تلگرام توانایی شمارش تعداد بازدید هر پستی که منتشر میکنید را فراهم میکند و از این طریق میتوانید تعداد بازدید پستهای خود را متوجه شوید که در تجزیهوتحلیل نتایج بسیار کمک میکند.
تبلیغات در کانالهای پرمخاطب
ایجاد یک بنر با محتوای مناسب و پخش آن در گروهها و کانالهای پرمخاطب یکی از راههای جذب مخاطب است. شعار تبلیغاتی و مطالب موجود بنر باید کوتاه، جذاب و نشاندهنده کسبوکار شما باشد. این بنر باید در بردارنده دکمه CTA باشد. این دکمه میتواند لینک کانال تلگرام، آدرس وبسایت، آدرس اینستاگرام یا هر چیز دیگری باشد. معمولاً در صورتی که تعداد اعضای یک کانال، بالای 20 هزار نفر باشد، تبلیغات در آنها بازخورد خوبی خواهد داشت. البته همواره تمرکز روی قشر مخاطب یک کانال مهمتر از تعداد اعضای آن است. اگر محصول شما یک وسیله آشپزی است، تبلیغ آن در یک کانال پرمخاطب اخبار بازی منطقی نیست، اما اگر کانالی با تعداد اعضای کمتر در زمینهٔ معرفی دستور غذا فعالیت دارد، تبلیغ در آن میتواند بیشتر به اهداف SMM شما کمک کند.
تبلیغات در کانالهای معرفی
برخی کانالهای تلگرام مخصوص معرفی هستند و اغلب مردم برای پیدا کردن کانالهای مورد نظرشان عضو این کانالهای معرفی میشوند. این روش در ابتدای فعالیت کانال تلگرامی، راهحل خوبی برای معرفی خود به دیگران است. این کانالها برای نمایش پست تبلیغات به مدت طولانی به عنوان آخرین پست، پول زیادی دریافت میکنند.
تبادل لینک
برای افزایش تعداد عضو کانال تلگرام خود میتوانید با ادمینهای کانالهای دیگر قرارداد ببندید که بنر تبلیغات یکدیگر را برای مدت مشخصی در کانال خود قرار دهید. بهتر است کانالهای انتخابی برای این کار، مرتبط با کسبوکار شما باشد. به عنوان مثال، گذاشتن بنر تبلیغات آشپزی در کانال فروش قطعات خودرو عاقلانه نیست.
تبلیغات در وبسایت
اگر وبسایت فعالی دارید که تعداد بازدیدکنندگان آن زیاد است، در قسمت معرفی وبسایت، حتماً آدرس کانال تلگرام خود را قرار داده و با ارائه اطلاعات جدید کاربر، او را به عضویت در کانال تشویق کنید. اگر در مرحلهای هستید که هدف SMM شما افزایش تعداد اعضای کانال تلگرام است، این روش بسیار مناسب خواهد بود.
ایمیل مارکتینگ
در صورتی که از ایمیل مارکتینگ در کسبوکارتان استفاده میکنید، حتماً آدرس تلگرام خود را به مشترکین فهرست خود معرفی کنید. در مورد ارتباط ایمیل مارکتینگ و SMM به این جلسه از بلوک ایمیل مارکتینگ کالج مراجعه کنید.
تبلیغات در صفحات اجتماعی دیگر
اگر کسبوکارتان دارای صفحات اجتماعی دیگری مانند اینستاگرام، توئیتر، فیسبوک و … است که مخاطبان زیادی دارند، با قرار دادن آدرس تلگرامی خود، همان مخاطبان را به کانال خود دعوت کنید و مطالب متفاوتی نسبت به بقیه صفحات اجتماعی را در کانال خود ارائه دهید. با توجه به محبوبیت اینستاگرام در بین ایرانیان، حتماً آدرس کانال تلگرام خود در قسمت معرفی (Bio) قرار دهید.
آدرس کانال در تمام پستها
با توجه به اینکه مطالب و عکسهای کانال شما ممکن است توسط افراد زیادی به اشتراک گذاشته شوند، باید آدرس تلگرام خود را در تمامی پستها قرار دهید. از این طریق افراد زیادی با کانال شما آشنا خواهند شد.
طبق نظرسنجی سالانه کالج، در سال 96 تلگرام پرکاربردترین و کمبازدهترین ابزار جذب کاربرجدید برای اپلیکیشنها بوده است. نتایج این نظرسنجی توسعه دهندگان ایرانی در سال 96 را ببینید.
اینستاگرام با داشتن بیش از 200 میلیون کاربر فعال به طور روزانه و بیش از 700 میلیون کاربر فعال بهصورت ماهانه، یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی محسوب میشود. هیچکس دوست ندارد که در شبکههای اجتماعی با تبلیغات مواجه شود. این تبلیغات باید به شیوهای غیرمستقیم به دست مخاطبین برسد. در صورت استفاده مناسب از امکانات موجود، اینستاگرام میتواند بستر مناسبی را برای نمایش محصولات و تبلیغات به مخاطبین هدف را با شرایط مذکور فراهم کند. ساخت تبلیغات باکیفیت و استفاده از تکنیکهای فروش، به راحتی شما را قادر میسازد محصولات خود را از طریق اینستاگرام به فروش برسانید. روشهای تبلیغات در اینستاگرام شامل موارد زیر است:
1: امکانات رایگان اینستاگرام
پروفایل اینستاگرام
پس از ایجاد حساب کاربری در اینستاگرام، در قسمت بیوگرافی پروفایل، آدرس وبسایت و آدرس ایمیل کاری و موقعیت جغرافیایی خود را قرار دهید تا مخاطبان بهراحتی بتوانند به وبسایت شما نیز دسترسی داشته باشند. از تصاویر و نوشتههای مناسب برای پروفایل خود استفاده کنید بهگونهای که به راحتی توسط کاربران قابل شناسایی باشد. توضیحات مناسبی را در قسمت پروفایل خود ارائه دهید که بهصورت واضح نشاندهنده کسبوکار شما باشد. همچنین، اینستاگرام، امکان قرار دادن contact برای اکانتهای تجاری را اضافه کرده است که از آن طریق، مخاطبان بهصورت مستقیم با شما در ارتباط خواهند بود. از دیگر قابلیتهای پروفایل تجاری میتوان به گزارشهای آماری که توسط خود اینستاگرام ارائه میشود، اشاره کرد. در این گزارشها تعداد مشاهده شدن پستها، تعداد لایکها، میزان فعالیت مخاطبان در ساعات مختلف روز و روزهای مختلف هفته، دموگرافی مخاطبان و … قابل مشاهده هستند.
پست های اینستاگرامی
تصاویر و ویدئوهای جذابی را در صفحه خود قرار دهید و از این طریق کاربران را جذب کنید. همان طور که میدانید ارزش یک عکس بهاندازه هزار کلمه است. قدرت تصاویر در خریدهای اینترنتی بسیار زیاد است، بنابراین از ایدههای خلاقانه و تبلیغات غیرمستقیم برای معرفی محصولات خود استفاده کنید. به سایز و حجم تصاویر خود نیز توجه کنید. از فیلترها و ویرایشهای مناسب استفاده کنید. با وجود این که تصاویر نقش مهمی در جلب نظر کاربران دارند، توضیحات تصاویر نیز باید بتوانند کاربران را تشویق کنند. توجه داشته باشید که نوشتهها نباید طولانی باشند. برای توضیحات طولانی از وبلاگ یا فیسبوک استفاده کنید.
پاسخگویی در کامنت های اینستاگرامی
زمانی که کاربران برای پستشما کامنت میگذارند، توقع دارند که پاسخ آنها را در سریعترین زمان ممکن بدهید. پاسخگویی مناسب باعث ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان میشود و روابط بهتری بین شما و مشتریان برقرار خواهد کرد.
استوری اینستاگرامی
از قابلیتهای مختلف اینستاگرام مانند استوری،لایو و فیلترها و … نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، یک روز از کسبوکار خود را در قالب عکس یا ویدئوهای 15 ثانیهای در Story قرار دهید، یا طریقه استفاده از محصولات خود را به نمایش بگذارید. این کار باعث آشنایی بیشتر مخاطبان با کسبوکار شما میشود. با توجه به اینکه اینستاگرام از الگوریتمهای خاصی برای نمایش پستها به مخاطبان استفاده میکند و ممکن است بسیاری از آنها پستهای شما را در اوایل صفحه خود تماشا نکنند، Story بستر قدرتمندتری برای ارتباط روزانه با مخاطبان است.
هشتگ های اینستاگرامی
برای افزایش تعداد فالوئرهای خود در اینستاگرام ، از #هشتگها استفاده کنید. بسیاری از افراد برای پیدا کردن عکس مورد نظر خود، از هشتگهای اینستاگرام استفاده میکنند؛ بنابراین باید هشتگهایی که برای جستوجو بیشتر مورداستفاده قرار میگیرند را در پستهای خود قرار دهید. در صورتی که حس میکنید هشتگهایی که در کپشن مینویسید باعث طولانی شدن کپشن میشود، میتوانید هشتگها را در کامنتها بنویسید.
مسابقات اینستاگرامی
بودجهای را برای برگزاری مسابقه اینستاگرامی اختصاص دهید. بهعنوان مثال، از مخاطبین خود بخواهید زیر یک پست بهخصوص، 3 نفر از دوستانشان را تگ کنند و از بین افرادی که این کار را کردهاند، قرعهکشی کنید. از این طریق علاوه برجذب مخاطبین جدید، مشتریان قبلی خود را نیز به فعالیت وادار میکنید. همچنین، از پیشنهادهای ویژه مانند تخفیفها برای تشویق مشتریان به خرید، استفاده کنید.
2: اسپانسرینگ اینستاگرام یا Sponsored Ads
امکان قرار دادن لینک عکس محصولات به صفحه وبسایت، ویژگی جدیدی است که اینستاگرام در آپدیتهای جدیدش منتشر کرده است و به تبلیغدهندگان امکان خرید این امکان را میدهد. تعداد محدودی از برندها از این ویژگی بهره میبرند. اگر برای اجرای کمپین تبلیغاتی در اینستاگرام به کمک نیاز دارید، تپسل باتجربه اجرای کمپینهای تبلیغاتی برای برندهای بزرگی مثل ایرانسل، میتواند به شما در این امر یاری دهد. کافی است با تپسل تماس بگیرید و نیاز SMM خود را مطرح کنید تا از مشاوره کارشناسان آن استفاده کنید.
3: استفاده از اینفلوئنسرها
SMM
افرادی که در اینستاگرام دارای دنبالکنندگان (فالوئرها) زیادی هستند، اینفلوئنسر نامیده میشوند. نکته قابلتوجه این است که تبلیغات انجامشده توسط این افراد بیشتر مورد توجه مردم قرار میگیرد و مانند سایر روشهای تبلیغات آزاردهنده نیستند. این پستها اغلب به شیوهای خلاقانه و گاهی با زبانی طنزگونه انتشار مییابند. روش انجام آن به این صورت است که با پرداخت پول به این افراد، آنها یک پست تبلیغاتی از کسبوکار شما در اینستاگرام خود قرار میدهند و آدرس اینستاگرام شما را در نوشته خود ذکر میکنند (mention) یا در عکس تگ میکنند. البته روشهای استفاده از این راهکار پرمخاطب امروز در بازار ایران، به این توضیح کوتاه محدود نمیشود.
6 راه استفاده ازاینفلوئنسر های در شبکه های اجتماعی
علت اصلی استفاده از توئیتر، توانایی آن برای انتشار گسترده و سریع پستها است. هرچه کاربران بیشتری پستهای شما را به اشتراک بگذارند و محتوای شما را Retweet کنند، دنبالکنندگان (فالوئرها) بیشتری به دست خواهید آورد. یکی از راههای افزایش فالوئرها، پیشنهادهای ویژه و ارائه تخفیف در ازای Retweet کردن است. هشتگها نقش بسیار مهمی را در دیده شدن پستها ایفا میکنند، بنابراین سعی کنید از هشتگهای مناسب و به روز برای پستهای خود استفاده کنید.
تقریباً همه افراد و شرکتها باید از این پلتفرم برای آغاز کسبوکار، جذب و ارتباط با مشتری استفاده کنند. مرتبط بودن، شخصیسازی و کوتاه بودن، نکاتی است که برای انتشار پستها باید در نظر بگیرید. فرکانس انتشار میتواند چندین پست در روز باشد. استفاده از Buffer در مدیریت این پلتفرم به شما کمک میکند. (در ادامه این جلسه به معرفی این ابزار خواهیم پرداخت.) توئیتر هم مانند اینستاگرام، امکان ارائه آمار و ارقام مهم در مورد هر پست را به شما میدهد، کافی است در قسمت تنظیمات اکانت خود، استفاده از آنالیتیکس را فعال کنید.
شبکه اجتماعی لینکدین
در صورتی که کسبوکار شما درزمینهٔ B2B فعال است، این پلتفرم برای شما بسیار مفید خواهد بود. سادهترین راه برای ارتباط با متخصصان هر صنعتی، لینکدین است. این پلتفرم به شما اجازه هدفمند کردن تبلیغات بر اساس عنوان شغلی، نوع صنعت و … را میدهد. تبلیغات در لینکدین در دو دسته اصلی قابل اجرا است. میتوانید از تبلیغات بنری استفاده کنید و یا مانند اینستاگرام، تبلیغات را بهعنوان یک پست محتوایی در Feed کاربر به نمایش بگذارید. اگرچه قیمت تبلیغات در این شبکه برای کسبوکارهای ایرانی کمی بالاست (شروع قیمت از 2 دلار است) ولی هدفمندی دقیق این پلتفرم برای انتخاب مخاطب، برای هر کسبوکار B2B وسوسهانگیز است.
پیشنهاد میکنیم پست لینکدین مارکتینگ در کالج تپسل را مطالعه کنید
به این موضوع توجه داشته باشید که لینکدین جایی برای فروش محصولات بهصورت مستقیم نیست، بلکه محل مناسبی برای معرفی و تبلیغات محتوایی است. بهعنوانمثال، اگر کار شما فروش محصولات آرایشی بهداشتی است، در لینکدین به جای قرار دادن عکس محصولات و شماره تماستان، بهتر است به معرفی و مقایسه کیفیت و قیمت محصولات بپردازید. در لینکدین باید خود را از سمت بازاریاب خارج کرده و خود را در جایگاه یک متخصص یا کارشناس قرار دهید.
کسبوکارها، کارمندان و جویندگان کار باید از این پلتفرم برای انتشار پستهایی مانند آگهیهای شغلی، توصیفات شرکت و جستجوی کار استفاده کنند. در مورد فرکانس انتشار پست در LinkedIn به طور تقریبی 2 تا 4 مرتبه در هفته مطلوب است. لینکدین هم مانند اینستاگرام و توئیتر، آماری از هر پست به شما ارائه خواهد کرد. دقت ارائه آمار در این پلتفرم نسبت به دو پلتفرم دیگر بیشتر است و اطلاعات دموگرافی آن در مورد مخاطبانی که با هر پست تعامل داشتهاند، بینش دقیقی برای مدیریت حضور و SMM به شما خواهد داد.
فیسبوک، بزرگترین پلتفرم اجتماعی دنیا
بازاریابی در فیسبوک
فیسبوک با داشتن حدود 1.59 میلیارد کاربر، بزرگترین پلتفرم اجتماعی است. این رسانه، محیط بسیار مناسبی برای ارتباط با مشتریان بالقوه در سراسر جهان و در نتیجه، ارتقای کسبوکار شما خواهد بود. همچنین، استفاده و مدیریت این پلتفرم بسیار ساده است. انواع تبلیغاتی که مورد نیاز هر کسبوکاری است در فیسبوک انجام میشود. این پلتفرم برای همه اقشار و سنین مردم با هر عنوانی قابل استفاده است و ازنظر محتوایی بسیار متنوع است. فرکانس مناسب انتشار پست در فیسبوک، یک یا دو بار در روز است.
مزایای بازاریابی در رسانههای اجتماعی
اگر در تلاش برای ارتقای کسبوکارتان هستید، رسانههای اجتماعی کمک بزرگی به شما خواهند کرد. استفاده از این روش مزایای بسیاری دارد که تعدادی از آنها در ادامه آورده شده است:
1- مخاطبان زیاد
یکی از مزایای اصلی SMM، دسترسی به حجم مخاطبان زیاد است. مارکتینگ به روش سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی تنها مختص به تماشاچیان ثابت تلویزیون است، درصورتیکه SMM توانایی دستیابی به حجم نامحدود و گستردهای از مخاطبان در سراسر جهان را دارد. مهمترین دلیل استفاده 92 درصد بازاریابان از روش مارکتینگ در رسانه های اجتماعی برای ارتقا برند و کسبوکارشان، حجم زیاد مخاطبان این روش است. فیسبوک به تنهایی 1.59 میلیارد کاربر دارد. علاوه بر فیسبوک، توئیتر در هرماه 313 میلیون کاربر فعال دارد و اینستاگرام نیز دارای 200 میلیون کاربر روزانه است. ایجاد حساب کاربری در حداقل دو پلتفرم محبوب باعث دیده شدن کسبوکارتان توسط میلیونها نفر خواهد شد.
در حال حاضر، 89 درصد از کاربران اینترنت که 18 تا 29 ساله هستند، در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند. درنتیجه در صورت هدف قرار دادن محصولات و خدمات خود برای این محدوده سنی، نتیجه بسیار خوبی از مارکتینگ خواهید گرفت. همچنین، این گستردگی فراتر از مخاطبان هدف شما میرود، زیرا دوستان و آشنایان مخاطبان نیز میتوانند از طریق شبکههای اجتماعی به کسبوکار شما کمک کنند.
2- ارتباط بهتر با مشتریان
یکی از مشکلات کسبوکارها برای استفاده از روشهای مارکتینگ سنتی، برقراری و حفظ روابط طولانی مدت با مشتریان است. روش SMM مبتنی بر تعامل اجتماعی است و در بلندمدت باعث ایجاد اعتماد بین مشتریان و کسبوکارها میشود. هرچه تعامل شما با مشتریان بیشتر باشد، روابط بهتری بین شما برقرار خواهد شد و در نهایت سود بیشتری را برای شما به ارمغان میآورد.
3- امکان اشتراکگذاری
شاید بتوان گفت که منحصربهفردترین ویژگی شبکههای اجتماعی، قابلیت کمک گرفتن از خود کاربران شبکههای اجتماعی است. برخلاف سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ مانند سئوی وبسایت و تبلیغات پولی، محتوای شبکههای اجتماعی معمولاً به اشتراک گذاشته میشود.
4- افزایش وفاداری مشتریان
هرچه در شبکههای اجتماعی تعاملات بهتری با مشتریان و مخاطبان هدف خود داشته باشید، اعتبار آنلاین شما و وفاداری مشتریان به برندتان افزایش خواهد یافت. ارتباط فردی و تعامل با مخاطبان هدف به معنی اهمیت قائل شدن برای آنها است که منجر به ایجاد اعتماد و وفاداری بیشتر در آنها میشود. طبق مطالعهای که توسط THE SOCIAL HABIT انجام شده است، 53 درصد از آمریکاییهایی که یک برند را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند، تمایل بیشتری برای خرید از آن برند دارند و به آن وفادارتر هستند.
5-استفاده از دیدگاه مشتری
برای کسب اطلاعات ارزشمند در مورد مشتریان خود میتوانید از شبکههای اجتماعی استفاده کنید که به شما در تصمیمگیریهای هوشمندانه کمک میکند. به عنوان مثال، اطلاع از نظرات، پیشنهادها و انتقادهای مردم در شبکههای اجتماعی به شما در بهبود محصولات و خدماتتان کمک میکند.
6- تبلیغات همسان و کاربرپسند
اکثر تبلیغات در شبکههای اجتماعی به دلیل خلاقانه بودن و استفاده از جذابیت فضای مجازی، مانند سایر روشهای تبلیغات آزاردهنده نیستند و در صورت استفاده مناسب از پلتفرمهای اجتماعی، کاربران به تبلیغات جذب و به مشتریان شما تبدیل میشوند. یکی از مهمترین روشهای نمایش تبلیغ در شبکههای اجتماعی، نمایش محتوا در Feed کاربر است که علیرغم تبلیغات آزاردهنده بنری در وبسایتها، این روش موجب آزار مخاطبین نمیشود.
معایب بازاریابی در رسانههای اجتماعی
شاید بزرگترین عیب روش بازاریابی رسانه های اجتماعی هزینههای بالای اجرای آن باشد اما به جز این مشکل، مانند هر روش دیگری، استفاده از روش SMM نیز دارای معایب و خطراتی است که کسبوکار شما را به شدت تحت تأثیر قرار میدهد.:
1- زمانبر بودن
بر اساس گزارشها، 64 درصد از بازاریابان دیجیتالی حداقل شش ساعت در روز را صرف مارکتینگ در شبکههای اجتماعی میکنند. زمان زیاد مورد نیاز برای موفقیت در این روش، برای بسیاری از کسبوکارهای نوپا و برای مدیران ارشد در برندهای بزرگ، مشکلآفرین است. در صورت داشتن یک تیم کوچک و عدم اختصاص یک نیروی تمام وقت به دیجیتال مارکتینگ، برای پیادهسازی این روش با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین اگر منابع مالی محدودی داشته باشید و نتوانید از یک استراتژی بلندمدت برای بازاریابی رسانه های اجتماعی حمایت کنید، شانس موفقیت اندکی در آن خواهید داشت. علاوه بر این، در صورت اشتباه در SMM، تمامی تلاشهای انجام شده در این راه منجر به نتیجه مطلوب نمیشود و تمام زمان صرف شده هدر خواهد رفت.
2- اثرات منفی
یکی از مشکلات رسانههای اجتماعی این است که قشرهای مختلف جامعه، حتی افراد منفی و مخرب را نیز به خود جذب میکنند. به عنوان مثال، گاهی نظرات منفی در مورد محصولات و خدمات شما، حقیقت ندارند و تنها برای خراب کردن برندتان مطرح میشوند ولی بازخوردهای منفی در سایر مخاطبانتان ایجاد میکنند.
3- دشوار بودن اندازهگیری دقیق ROI
مطالعات اخیر نشان داده است که 89 درصد از بازاریابان در تلاش برای فهمیدن میزان واقعی ROI حاصل از مارکتینگ رسانههای اجتماعی هستند. تنها 37 درصد از آنها موفق به اندازهگیری ROI شدهاند، 35 درصد از آنها نیز از صحت عدد به دستآمده مطمئن نیستند و 28 درصد از آنها چگونگی اندازهگیری ROI حاصل از مارکتینگ از طریق شبکههای اجتماعی را نمیدانند.
شاخص کلیدی عملکرد KPI
شاخص های اندازه گیری بازاریابی شبکه های اجتماعی
شاخصهای کلیدی بسیاری هستند که بازاریابان در حوزه رسانههای اجتماعی باید به آنها توجه کنند و با اندازهگیری و آنالیز نتایج، عملکرد خود را در این شبکهها بهبود ببخشند. KPIهایی که در ادامه توضیح داده شده است، برای مارکتینگ در شبکههای اجتماعی مهم هستند و باید بر آنها نظارت کرد. برای بررسی چگونگی حضور کسبوکار خود در شبکههای اجتماعی، معیارهای زیر را بررسی کنید:
تعداد فالوئرهای اینستاگرام
اندازهگیری تعداد فالوئرها در اینستاگرام و توئیتر و طرفداران در فیسبوک و اعضای کانال تلگرام، بهراحتی انجام میشود. هر چه تعداد این افراد بیشتر باشد، بیشتر در معرض دید قرار خواهید گرفت و امکان موفقیت کسبوکار شما نیز بیشتر خواهد شد.
درگیری مخاطب unique یا Reach
از طریق محاسبات پیچیده بر اساس تعداد فالوئر، اشتراکگذاری و … تعداد حداکثر افرادی که میتوانند با پستهای شما مواجه شوند را میتوان اندازهگیری کرد که نشاندهنده میزان Reach است. در اینستاگرام این عدد بیانگر تعداد کاربرانی یکتایی است که با پست شما مواجه شدهاند.
تعداد دفعات نمایش یا Impression
بیانگر تعداد دفعات نمایش یک پست است. اگر یک کاربر تکراری چند بار با یک پست مواجه شود این عدد افزایش مییابد و شمارشهای تکراری برای کاربران را هم لحاظ میکند.
تعداد بازدید ویدئو
با استفاده از ویژگیهای جدید پلتفرمهای اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و … اندازهگیری این عدد بسیار ساده است و هرکسی میتواند این عدد را به دست آورد. هرچه بازدید ویدئو بیشتر باشد، نشاندهنده توجه بیشتر مخاطب به پست شما است.
تعداد اشتراکگذاری در فضای مجازی
اشتراک محتوای صفحه شما توسط مخاطبان که باعث افزایش آگاهی از برند و افزایش تعاملات مشتریان میشود. این تعداد برای اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک بسیار مهم است. این در توئیتر با عبارت Retweet اعلام میشود.
تعداد کلیک بر روی تبلیغ
هرچه این تعداد بیشتر باشد، نشاندهنده کیفیت بالاتر عنوان و تصویر و محتوای تبلیغاتی برای یک لینک در شبکههای اجتماعی است.
تعداد لایک و کامنت
تعداد لایک و کامنتهای کاربران یکی از بهترین راهها برای پی بردن به علایق مخاطبان است.
تعداد تگ یا Mention ها
به فرایند تگ کردن نام اکانت شخص دیگری در شبکههای اجتماعی، Mention کردن میگویند. با به دست آوردن این عدد، به میزان فراگیر بودن کسبوکارتان پی میبرید. این معیار در فیسبوک و اینستاگرام مهم است.
ترافیک وب سایت
میزان ترافیک هدایتشده از شبکههای اجتماعی به وبسایت که نشاندهنده میزان تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی شما است.
تعداد بازدید از پروفایل
اندازهگیری تعداد بازدیدکنندگان از پروفایل نشاندهنده میزان توجه کاربران به شما است. البته همه پلتفرمها چنین امکانی را ندارند.
نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟
درصد افرادی که پس از کلیک بر روی CTA و هدایت به وبسایت، عمل موردنظر شما مانند خرید آنلاین، ثبتنام در خبرنامه، دانلود کتاب یا هر عمل دیگری را انجام میدهند و در واقع به مشتری تبدیل میشوند با نرخ تبدیل بیان میشود. این نرخ برای همه پلتفرمها مهم است و شاخص موفقیت نهایی برای بازاریابی رسانههای اجتماعی خواهد بود.
مفهوم Cost Per Lead
مقدار پول هزینه شده برای هدایت هر فرد از شبکههای اجتماعی را CPL مینامند
Sale Revenue
میزان کل فروش یک کسبوکار با استفاده از شبکههای اجتماعی است که این عدد را نمیتوان بهراحتی به دست آورد.
Customer Lifetime value
پیشبینی میزان ارزشی است که یک کسبوکار از تمام روابط اجتماعی خود با هر مشتریان به دست میآورد.
ابزار مدیریت سوشال مدیا
مدیریت بازاریابی شبکه های اجتماعی
همان طور که گفتیم، این ابزارها به بازاریابان شبکههای اجتماعی کمک میکند تا از طریق راههای خلاقانهای با مخاطبان در ارتباط باشند و همچنین نتایج تلاشهایشان را بررسی کنند. در ادامه به معرفی تعدادی از این ابزارها میپردازیم:
Iconosquare: با استفاده از این ابزار بهراحتی میتوانید اینستاگرام خود را مدیریت کرده و دادهها را آنالیز کنید و با استفاده از نتایج بهدستآمده، اینستاگرام خود را بهینهسازی کنید. یکی از مهمترین مزایای این ابزار، ارائه اطلاعات جالب در مورد آمار فعالیت رقبای شما در اینستاگرام است. استفاده از این ابزار برای 14 روز رایگان است.
Buffer: این ابزار در سال 2015 شروع به کار کرد و در زمان کمی توانست به یکی از ابزارهای رایگان مناسب برای مدیریت شبکههای اجتماعی تبدیل شود. استفاده از این ابزار بسیار ساده و اصطلاحاً user- friendly است بهگونهای که هر کسی بدون داشتن مهارت خاص، میتواند از آن استفاده کند. با استفاده از این ابزار میتوانید محتوای موردنظر را توسط یک داشبورد مرکزی در چندین شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید. این ابزار برای مدیریت توئیتر و LinkedIn پیشنهاد میشود. شروع استفاده از این ابزار رایگان است و برای اطلاع بیشتر در مورد تعرفهها، میتوانید به وبسایت آن مراجعه کنید.
Hootsuite: این ابزار معروفترین و سادهترین ابزار در زمینه مدیریت شبکههای اجتماعی است که با کمترین هزینه از طریق آن میتوانید محتوای یکسان را در چندین شبکه اجتماعی به طور هم زمان پست کنید. این ابزار به دلیل سیستم آنالیز و گزارش دهی قوی مورد توجه بازاریابان واقع شده است.
در جلسه بعدی این بلوک یادگیری همراه ما باشید تا با یک روش دیگر در دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید و در این مسیر حرفهایتر شوید. برای مطالعه جلسه آینده این بلوک، که در مورد تبلیغات درون اپلیکیشنی هست را مطالعه کنید.
منبع : کالج تپسل
- ۰۰/۰۷/۰۸