خرید از بازار لوازم خانگی یکی از سختترین عملیات خرید است! اینجا دنیایی از برندها، مارکها، اصطلاحات تخصصی و فنی، آپشنهای گیجکننده و تقلبات عجیب و غریب وجود دارد.
البته در این میان آپشن ها و مشخصات فنی و اصطلاحات تخصصی دستاویز خوبی شده است تا بسیاری از فروشندگان با طرح اعداد و ارقام نجومی و نسبت دادن آن به عملکرد وسیله مورد نظر مشتری را فریب دهند. ما در این مطلب کاربردیترین نکات خرید از بازار لوازم خانگی را از دیدگاه کارشناسان و فعالان این بازار در اختیارتان میگذاریم.
چشم مشتریان ایرانی برای خرید لوازم خانگی
فعالان بازار میگویند بیشتر مشتریان ایرانی هنگام خرید لوازم خانگی یک ضعف بزرگ دارند. آنها به متراژ فضای مسکونی و نیازهای واقعی شان توجه نمیکنند. همین موضوع عمدهترین علتی است که هزینههای اضافه به آنها تحمیل میکند. برایتان چند مثال میآوریم:
مقالات بسیار خواندنی را در رابطه با لوازم آشپزخانه نشطیر سینک ، هود و شیرآلات را مطالعه کنید.
- http://rivershwl70369.blogs-service.com/21315627/
- http://cashyriz37147.bloggin-ads.com/15637078/
- http://landenzsme50371.qowap.com/28830931/
- http://dominickzods03691.fireblogz.com/21270452/
مشتریان زیادی علاقهمندند بزرگترین نمایشگرهای تلویزیونی را خریداری کنند. این درحالی است که محل زندگی آنها آپارتمانهایی با متراژهای کوچک است. آنها یک راز مهم نمایشگرهای تلویزیونی را نمیدانند. تفاوت کیفیت و وضوح تصویر نمایشگرهای بزرگ نسبت به نمایشگرهای کوچکتر در فواصل زیاد به چشم میآید. درواقع این موضوع به آن معنی است که یک نمایشگر بزرگ در خانهای کوچک عملکرد یک نمایشگر جمع و جورتر را دارد و مشتری برای آیتمی هزینه اضافهتر پرداخته است که عملا به کار او نمیآید.
خرید لوازم خانگی با ظرفیتهای بالا یکی دیگر از عادات نادرست مشتریان ایرانی است. یک لباسشویی ١٢ کیلوگرمی برای یک خانواده ٤ نفره تنها به معنای اتلاف انرژی بیشتر و هزینه بالاتر است. علاوه بر این کارخانه سازنده در ازای ارایه لوازم خانگی با حجم بالاتر، برای محصول خود قیمت بیشتری تعیین میکند. به این ترتیب خرید لوازم خانگی با ظرفیت بیشتر از نیاز به معنی پرداخت پول بیشتر برای خرید کالا و پرداخت هزینه بیشتر انرژی مصرفی است.
آپشنهای گران قیمتی که به دردتان نمیخورد
وقتی تصمیم به خرید یک وسیله لوکس و گرانقیمت دارید شک نکنید که بخش قابل توجهی از هزینه خرید کالا را برای گزینههایی پرداخت میکنید که کمتر به استفاده از آن نیاز پیدا میکنید. بهعنوان مثال ٣٦ برنامه شستوشوی یک لباسشویی گرانقیمت را مرور کنید. یکی از این برنامهها برای شستوشوی لباس پشمی است. شما چند بار در سال لباس پشمی میشویید؟! و اصولا آیا برای شستن یک یا دو تکه لباس پشمی لباسشویی روشن میکنید؟ این آپشنها در نگاه اول بسیار فریبنده به نظر میرسند و باعث میشوند مشتری در یک تصمیم آنی و عجولانه پول زیادی بابت خرید یک وسیله بپردازد اما به مرور و با استفاده از آن کالا متوجه میشود که بسیاری از این آپشنها به ندرت یا هرگز مورد استفاده قرار نمیگیرد. بنابراین بهتر است موقع خرید یک وسیله خانگی قبل از هر چیز نیازهای منطقیتان را در نظر بگیرید و فریب تجملات و آپشنهای لوکس و کم کاربرد را نخورید.
بهترین مشاوران خرید لوازم خانگی چه کسانی هستند؟
به شعارهای تبلیغاتی اهمیت ندهید. اغراق یکی از شگردهای شرکتهای تبلیغاتی است. آنها از صاحبان کالا پول میگیرند تا به بهترین وجه ممکن شما را به خرید یک کالا قانع و ترغیب کنند اما این به آن معنا نیست که تمام حقیقت با شما در میان گذاشته شده است. قبل از اینکه فریفته تبلیغات شوید درباره آن کالا و معایبش پرس و جو کنید یا در اینترنت جستوجو کنید. یادتان باشد رقبای آن کالا در سایر برندها را نیز با دقت بررسی کنید تا بتوانید تصمیم بهتری بگیرید. بهترین راهنمای شما برای خرید یک وسیله نه فروشندگان هستند و نه تبلیغات. بهترین راهنمایان خود خریداران هستند. نظر سایر خریداران یک کالای مشخص را بپرسید. آنها ممکن است در بین اعضای فامیلتان باشند یا همسایه و همکارانتان. ممکن است در تاپیکها و گروههای گپ و گفتوگو در فضای مجازی نیز بتوانید آنها را پیدا کرده و از آنها درباره معایب برند موردنظرتان نظرخواهی کنید.
از فروشندگان مدعی فاکتور بگیرید!
ادعای فروشندگان را جدی نگیرید. نگاه نکنید که آنها برای خرید یک کالا دقایق طولانی برایتان حرف میزنند و نقش یک مشاور دلسوز را بازی میکنند. کافی است بعد ازخرید کالا به آنها مراجعه کنید و ببینید که دیگر در حد گفتن یک جمله هم حوصلهتان را ندارند! اگر فروشنده ادعا میکند کالایی ویژگیهای منحصربهفرد و تضمینشدهای دارد، از او بخواهید تمام آن ویژگیها را به صورت دقیق و شفاف در فاکتور خریدتان بنویسد و مهر و امضا کند. این کار به شما کمک میکند تا اگر برای کار کردن با آن وسیله دچار مشکل شدید به راحتی بتوانید از فروشنده شکایت و درخواست خسارت کنید. اگر او حاضر نشد گفتههای خود را مکتوب کند بدانید حتما کاسهای زیر نیم کاسه است. این گزینه بهویژه درباره خرید لوازم خانگی بزرگ و با قیمت بیشتر میتواند برای شما بسیار تعیینکننده باشد.
برچسب انرژی لوازم بزرگ را حتما چک کنید
به برچسب انرژی توجه کنید. برچسب انرژی ٧ فلش رنگی است که به ترتیب طیفهای رنگی سبز تیره تا قرمز تیره را در بر میگیرد. این فلشها با حروف لاتین A تا G ردیفگذاری شده اند. فلش A که به رنگ سبز تیره است معرف کمترین میزان مصرف انرژی و بیشترین بازدهی کالاست و فلش G که به رنگ قرمز تیره است معرف بیشترین میزان مصرف انرژی و کمترین بازدهی است. هرچه درجه کیفیت مصرف انرژی وسیله به گزینه A نزدیکتر باشد وسیله کممصرفتر و کمهزینهتر است. پرمصرفترین لوازم برقی به ترتیب یخچال، ماشین لباسشویی، فریزر و ماشین ظرفشویی است. دقت به برچسب انرژی برای این وسایل اهمیت بیشتری دارد.
منبع : بیتوته
- ۹۹/۰۲/۲۷